Trwa zapowiadany remont krótkiej linii 780 biegnącej w obrębie posterunku Wilka w województwie dolnośląskim. Łącznik ma usprawnić ruch towarowy. Tor nie był wykorzystywany od 25 lat.
W lipcu
PLK SA zapowiedziały odbudowę łącznicy 780, która biegnie pomiędzy dawnymi posterunkami Wilka 1 i Wilka 2 w rejonie Zawidowa. Niespełna kilometrowy odcinek spina linie Mikułowa – Bogatynia i granica państwa – Zawidów – Wilka. Dawniej kursowały tędy pociągi jadące z Zawidowa w kierunku Krzewiny Zgorzeleckiej. Anonsowane wówczas roboty niedawno się rozpoczęły.
Pociągi towarowe pojadą w 2026 r.
– Zakres zadania obejmuje odbudowę toru wraz ze wzmocnieniem podtorza i wykonaniem odwodnienia – mówi Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zmodernizowany ma też zostać sam posterunek odgałęźny Wilka. Będzie on przygotowany do prowadzenia zdalnego sterowania ruchem kolejowym.
Pociągi towarowe mają kursować po łącznicy z prędkością do 60 km/godz. Tor ma być zaś przystosowany do przyjęcia ciężkich składów o nacisku na oś do 221 kN. – Odcinek nie był wykorzystywany w ruchu od 2000 r. – przypomina nasz rozmówca.
Na razie z inwestycji nie skorzystają podróżni. Nie ma bowiem planów wznowienia tam kursów pasażerskich. Odbudowa ma natomiast usprawnić ruch towarowy w rejonie polsko-czesko-niemieckiego pogranicza i tamtejszej kopalni. – Obecnie prowadzone prace planujemy sfinalizować do końca pierwszego kwartału przyszłego roku – zapowiada przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych.
Prawie 20-milionowy kontrakt dla Infrakolu
Inwestycja jest warta ok. 19 mln zł. – Realizuje ją Infrakol – informuje Radosław Śledziński.
Przypomnijmy, że trwają także odbudowy dłuższych odcinków
z Gołańczy do Kcyni na pograniczu województw wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego oraz
z Aleksandrowa Kujawskiego do Ciechocinka w Kujawsko-Pomorskiem. W obu przypadkach trasy mają być wykorzystywane w ruchu pasażerskim.